صفحه اصلی
روز جهانی پیشگیری از خودکشی
  • 527 بازدید

     این روز در سال ۲۰۰۳ با همکاری سازمان بهداشت جهانی بنیان گذاشته شد. «از خودکشی می‌توان جلوگیری کرد»، پیام منحصر به فرد این رویداد حمایتی مهم است که هدف آن دستیابی به سازمان‌های ملی، دولت‌ها و عموم مردم می‌باشد.

     این روز به عنوان ابزاری مؤثر در تلاش‌ها برای جلوگیری ازخودکشی تلقی می‌شود و گزارش سازمان بهداشت جهانی در این خصوص بیان می‌کند:

     «این روز باعث ایجاد کمپین‌های ملی و محلی شده و به افزایش آگاهی و کاهش دیدگاه­های منفی نسبت به مطرح شدن مسألۀ خودکشی کمک کرده است».

     اهمیت این روز هر ساله افزایش پیدا کرده چنان که طی سال­های اخیر این روز را در بیش از ۶۰ کشور با برگزاری صدها رویداد اعم از رویدادهای آموزشی و یادبودها و جلسات توجیهی مطبوعاتی و کنفرانس‌های عمومی مورد توجه قرار می‌دهند. پوشش اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی این اطمینان را می‌دهد که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در ۱۰ سپتامبر از این مناسبت مطلع می‌شوند. همچنانی که در سال ۲۰۲۰ فیلم Step Closer  ، تولیدشده توسط سازمان بین‌المللی  جلوگیری از خودکشی،  بیش از ۳۰  میلیون بار مشاهده شده است.

     نشانۀ  WSPD

     در سال ۲۰۱۶ سازمان بین‌المللی پیشگیری از خودکشی (IASP)، نماد پیشگیری از خودکشی را به امید آن طراحی کرد که این نماد آگاهی از پیشگیری از خودکشی، همچون سایر نمادهای مرتبط با مسائل ارزشمند دیگر، به طور جهانی شناخته شود.

     با بررسی نمادها و رنگ‌های استفاده شده در سراسر جهان برای نمایان­سازی آگاهی از پیشگیری از خودکشی، رنگ‌های زرد و نارنجی دو رنگ اصلی بوده­اند که بیشتر مشاهده می­شدند.  بنابراین نماد، از این دو رنگ ساخته شد.

     نماد دوگانه، نمایانگر نور شعلهٔ شمع است که از یک طرف با «روشن کردن یک شمع» کمپین IASP  همخوانی دارد و از طرف دیگر با مسیرهای شمع­های روشن شده که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی در سراسر جهان برگزار شده است. همچنین با فعالیت‌هایی چون «از تاریکی به نور» که توسط سازمان‌های شریک برای روز جهانی پیشگیری از خودکشی و فعالیت‌های دیگر برگزار می‌شود، همخوانی دارد.

     ایجاد امید از طریق عمل

     تخمین زده می­شود که سالانه ۷۰۳۰۰۰ نفر در سراسر جهان جان خود را از دست می­دهند. به ازای هر خودکشی، احتمالاً ۲۰ نفر دیگر اقدام به خودکشی می‌کنند و بسیاری دیگر به فکر خودکشی جدی هستند. میلیون‌ها نفر از غم و اندوه شدید رنج می‌برند و یا در غیر این صورت، عمیقاً تحت تأثیر اقدام به خودکشی قرار می‌گیرند.

     هر مرگ ناشی از خودکشی، یک نگرانی در حوزۀ بهداشت عمومی است که تأثیر عمیقی بر اطرافیان آن‌ها دارد. با افزایش آگاهی، کاهش قبح صحبت در مورد خودکشی، و تشویق اقدامات آگاهانه، می توانیم موارد خودکشی را در سراسر جهان کاهش دهیم.

     «ایجاد امید از طریق عمل» موضوع سه سالهٔ روز جهانی پیشگیری از خودکشی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ است. این موضوع، یادآور این نکته است که جایگزینی برای خودکشی وجود دارد و هدف آن القای اعتماد به نفس و نور در همه ما است.

     با ایجاد امید از طریق عمل، می توانیم به افرادی که افکار خودکشی را تجربه می‌کنند، سیگنال دهیم که امیدی وجود دارد و ما به آ‌ن‌ها اهمیت می‌دهیم و می‌خواهیم که از آن‌ها حمایت کنیم. همچنین نشان می‌دهد که‌ اقدامات ما، بزرگ یا کوچک، ممکن است برای کسانی که در حال مبارزه هستند امید ایجاد کند. در نهایت، اهمیت تعیین پیشگیری از خودکشی به عنوان یک برنامۀ بهداشت عمومی اولویت‌دار توسط کشورها، به ویژه در جایی که دسترسی به خدمات سلامت روان و مداخلات مبتنی بر شواهد در حال حاضر کم است، برجسته می‌شود. با تکیه بر این موضوع و انتشار این پیام در طول سه سال، می‌توان جهانی را متصور شد که در آن خودکشی چندان رایج نباشد.

     همۀ ما می‌توانیم در حمایت از کسانی که بحران خودکشی را تجربه می‌کنند یا کسانی که در اثر خودکشی سوگوار شده‌اند، چه به عنوان عضوی از جامعه، مثلا به عنوان یک کودک، یک ولی، یک دوست، یک همکار یا به عنوان فردی با تجربه‌ای زنده، نقش داشته باشیم. همۀ ما می‌توانیم اشخاص را به درک بیشتر در مورد این اقدام تشویق کنیم و در مورد این موضوع با افرادی که با آن در حال مبارزه هستند ارتباط برقرار کنیم و تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم. همۀ ما می‌توانیم با عمل، امید ایجاد کنیم و نور باشیم.

مهتاب قنبری پژوهشگر کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو

     منابع

https://www.who.int/campaigns/world-suicide-prevention-day/2022

https://www.iasp.info/wspd/about/

افزودن نظرات