صفحه اصلی
روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان
  • 508 بازدید

روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان

30 جولای روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان است و زنگ خطر جنایت وحشتناک قاچاق انسان را به صدا در می آورد. روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان فرصتی را برای دولت ها فراهم می کند تا تعهد خود را نشان دهند و مجرمان را از استثمار مردم به منظور سود باز دارند.

تاریخچه

در سال 2010، مجمع عمومی سازمان ملل طرح جهانی اقدام برای مبارزه با قاچاق انسان را تصویب کرد. هدف این طرح جهانی ترغیب دولت‌های سراسر جهان به همکاری با یکدیگر برای شکست دادن قاچاق انسان بود. این طرح به ایجاد یک صندوق امانی داوطلبانه برای قربانیان قاچاق کمک کرد. در سال 2013، سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که 30 جولای را به عنوان روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان تعیین کرد.

موضوع امسال روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان بر اهمیت شندین  صدای بازماندگان قاچاق انسان و یادگیری از آنها تاکید دارد. بازماندگان بازیگران کلیدی در مبارزه با قاچاق انسان هستند. آنها نقش مهمی در ایجاد اقدامات مؤثر برای پیشگیری از این جنایت، شناسایی و نجات قربانیان و حمایت از آنها در مسیر بازپروری ایفا می کنند.

بسیاری از قربانیان قاچاق انسان در تلاش برای دریافت کمک، عدم آگاهی دیگران  یا سوءتفاهم را تجربه کرده اند. آنها تجارب آسیب زا پس از نجات در طول مصاحبه های شناسایی و مراحل قانونی داشته اند. برخی از آنها به خاطر جنایاتی که توسط قاچاقچیان خود مجبور به ارتکاب آن شده اند، با قربانی مجدد و مجازات مواجه شده اند. دیگران مورد انگ انگ زدن قرار گرفته اند یا از حمایت ناکافی برخوردار شده اند.

آموختن از تجارب قربانیان و تبدیل پیشنهادات آنها به اقدامات عینی منجر به رویکرد قربانی محورتر و موثرتر در مبارزه با قاچاق انسان خواهد شد.

قاچاق انسان شکل مدرن برده داری است که عمل غیرقانونی است که از زور، کلاهبرداری یا اجبار برای به دست آوردن کار یا رابطه جنسی استفاده می کند. در واقع، قاچاقچیان از خشونت، یا وعده های دروغین استفاده می کنند تا قربانیان خود را به موقعیت های قاچاق بکشانند. علاوه بر این، قربانیان قاچاق معمولاً آزار جسمی و/یا روانی را تجربه می‌کنند. متأسفانه، آنها آزار جنسی، محرومیت از غذا و خواب، تهدید اعضای خانواده و گوشه گیری از دنیای بیرون را تحمل می کنند. اعضای خانواده قربانی نیز ممکن است مورد تهدید قرار گیرند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار، بیش از 40 میلیون قربانی قاچاق انسان در سراسر جهان وجود دارد. تقریباً همه کشورهای جهان با قاچاق انسان سر و کار دارند.

ایالات متحده از جرایم قاچاق انسان مستثنی نیست. هر ساله در ایالات متحده بیش از 17500 نفر قربانی قاچاق انسان می شوند. قربانیان در ایالات متحده و خارج از کشور تقریباً به مهاجران محدود می شوند و معمولاً زنان و کودکان هستند. علاوه بر این، عوامل دیگری که در عرضه قربانیان قاچاق نقش دارند عبارتند از فقر، کمبود فرصت های شغلی، جنایت سازمان یافته، تبعیض و فساد دولتی است.

مهتاب قنبری پژوهشگر کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو

منابع

https://www.unodc.org/romena/en/world-day-against-trafficking-in-persons-30-july.html

https://nationaldaycalendar.com/world-day-against-trafficking-in-persons-july-30/

افزودن نظرات