صفحه اصلی
محکومیت جنایات اسرائیل در غزه
  • 3084 بازدید

 


بسم الله قاصم الجبارین

پیرو اعلام نخست وزیر رژیم اسرائیل دایر بر این که حالت جنگی بین آن‌ها و حماس برقرار است، نیروهای مسلح این رژیم اقدام به بمباران مناطق مسکونی و پرتاب موشک به سوی بیمارستان‌ها و مراکز مذهبی در غزه نمودند. با پذیرش این که جنگی بین طرفین در جریان است رعایت قوانین و مقررات جنگی برای طرف‌های درگیر الزامی است و نمی توان بدون هیچ محدودیتی هر اقدامی را در زمان جنگ مجاز دانست. بنا به تصریح کنوانسیون‌های ژنو، اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی و رویه قضایی محاکم کیفری بین‌المللی این گونه اعمال مسلما جنایت جنگی و آمرین و عاملین آن جنایتکار جنگی محسوب می‌شوند؛ به علاوه، زمانی که این اعمال ددمنشانه در چارچوب سیاست یک دولت یا سازمان و برای اشاعه چنین سیاستی انجام می‌گیرند عنوان جنایت علیه بشریت هم بر آن‌ها اطلاق می‌شود و از این لحاظ هم مرتکبان و دستور دهندگان قابل تعقیب کیفری هستنداز همه مهم‌تر ارتکاب این اعمال سبعانه به قصد نابودی همه یا بخشی از یک گروه قومی، ملی، نژادی یا مذهبی موجب تحقق شدید ترین جنایت بین‌المللی یعنی نسل کشی می‌شود که یهودیان، خود معتقدند در زمان جنگ جهانی دوم و قبل از آن قربانی چنین جنایتی بوده‌اند، ولی اکنون رژیم صهیونیستی با اقدامات خود با گستاخی تمام بارزترین جلوه‌های جنایت نسل کشی را در مقابل چشم جهانیان به نمایش گذاشته است.
بدین ترتیب، مجموعه‌ای از جنایات بین‌المللی در غزه از سوی رژیم اسرائیل در حال ارتکاب است که توجه ویژه سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی و همه دولت‌های جهان را می‌طلبد. بی‌عملی در این زمینه و بی‌کیفر ماندن جنایتکاران به معنی نشان دادن چراغ سبز به جنایتکاران بالقوه در آینده و تشویق آن‌ها برای ارتکاب اعمال مشابه می باشد؛ که آن گاه هیچ کس از عواقب چنین جنایاتی مصون نخواهد ماند.
مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی ضمن محکوم کردن این جنایات و همدردی با قربانیان مظلوم آن‌ها به عاملین و آمرین این جنایات و دولت‌های حامی آن‌ها و دولت‌هایی که در مقابل این جنایات سکوت کرده‌اند هشدار می‌دهد که مبادا خود را از انتقام الهی و عکس العمل مظلومان مصون بدانند.

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی

مهرماه 1402

افزودن نظرات