صفحه اصلی
روز جهانی محیط زیست
  • 359 بازدید

روز جهانی محیط زیست

 

روز جهانی محیط زیست، روز باشکوهی که تمام جهان برای ادای احترام و بلند کردن صدایی برای دفاع از قلمرو باشکوه طبیعت متحد می شوند. بزرگداشت روز جهانی محیط زیست هر ساله در پنجمین روز از ماه ژون به وقوع میپیوندد . موضوع سال 2023  آلودگی پلاستیک و میزبان آن ساحل عاج است.

آلودگی پلاستیک دشمن مهیبی است که هماهنگی و تعادل جهان ما را تهدید می کند. به همه حوزه‌ها، از قله‌ها تا اعماق، حمله ور می شود و زندگی و زیبایی را که در آنجاست ویران می سازد.

طبق گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) ، سالانه بیش از 400 میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان دور ریخته  می شود که بیش از نیمی از آن را فقط یک بارمصرف ها شامل می شود. از این مقدار، کمتر از 10 درصد بازیافت می شود و تخمین زده می شود سالانه 19 تا 23 میلیون تن پلاستیک به دریاچه ها، رودخانه ها و دریاها وارد میگردد. این برابر با وزن 2200 برج ایفل است!

آلودگی پلاستیک همچنین به آتش تغییرات آب و هوایی دامن می زند، زیرا در هنگام سوختن، گازهای گلخانه ای منتشر می کند. همچنین توازن و خلوص هوا، آب و خاک را به هم می زند و ما را در معرض مواد شیمیایی مضری قرار می دهد که می توانند باعث بیماری ها و اختلالات زیادی شوند

علاوه بر این، آلودگی پلاستیکی معیشت میلیون‌ها نفر را که به ماهیگیری، گردشگری و سایر بخش‌هایی که متکی به محیط زیست سالم هستند، به خطر می‌اندازد.

راه حل هایی برای این مشکل وجود دارد و همه ما می توانیم در کاهش آلودگی پلاستیک نقش داشته باشیم. برخی از اقداماتی که می توانیم انجام دهیم عبارتند از:

- اجتناب از پلاستیک های یکبار مصرف مانند کیسه ها، بطری ها، نی ها و لیوان ها و انتخاب جایگزین های قابل استفاده مجدد و با استحکام بالا.

- بازیافت کردن ضایعات پلاستیکی در صورت امکان، و دفع صحیح آنها در صورت عدم امکان.

- حمایت از سیاست‌ها و طرح‌هایی که اقتصاد دایره‌ای را ترویج می‌کنند، جایی که پلاستیک برای استفاده مجدد، تعمیر یا بازیافت طراحی شده است بجای آنکه در نهایت دفن یا به دریا ریخته شود.

- آموزش خود و دیگران در مورد تأثیرات آلودگی پلاستیکی و مزایای کاهش آن.

- پیوستن به کمپین ها و جنبش هایی که برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی ایجاد شده اند.

روز جهانی محیط زیست 2023 فرصتی است برای ما تا زیبایی و تنوع سیاره خود را به خود یادآوری کنیم و متعهد شویم که از آن، در برابر آلودگی پلاستیک محافظت کنیم. با اقدامات همگانی، می‌توانیم آلودگی پلاستیکی را شکست دهیم و آینده سالم‌تر و پایدارتری برای خود و نسل‌های آینده ایجاد کنیم.

فرزاد اسلامی

دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق محیط زیست و پژوهشگر کرسی حقوق بشر دانشگاه بهشتی

افزودن نظرات