صفحه اصلی
روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی
  • 424 بازدید

روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی

طبق اعلام سازمان ملل،  26 ژوئن هر سال روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی نام گذاری شده است  این روز برای تعیین اقدامات مقتضی  و همکاری  در جهت  بررسی سوء مصرف مواد مخدر و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در نظر گرفته شده است . این روز توسط افراد، جوامع و سازمان‌هایی حمایت می‌شود که با هم همکاری میکنند تا کسانی را که از سوء مصرف مواد مخدر رنج می‌برند بازپروری کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ ماده‌ای به‌طور غیرقانونی مصرف یا تجارت نمی‌شود. چیزی به سادگی به اشتراک گذاشتن منابع یا اطلاعات در مورد سوء مصرف مواد می تواند از روی آوردن افراد به مواد مخدر مضر جلوگیری کند. این مسئه امری است که میتواند منجر به ادامه  زندگی افراد شود و از آسیب های طولانی مدت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر برای نسل ها جلوگیری کند.

تاریخچه روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی

روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی یکی از اقدامات سازمان ملل متحد است که در سطح بین المللی برگزار می شود. در این روز، دستور کار ،حمایت از سوء مصرف مواد مخدر و تجارت غیرقانونی مواد مخدر است. تاریخ 26 ژوئن یادآور از بین بردن تجارت تریاک توسط لین زکسو در هومن، گوانگدونگ است. این حادثه در 25 ژوئن 1839، درست چند روز قبل از اولین جنگ تریاک در چین رخ داد.

در 26 ژوئن 1987، در کنفرانس بین المللی سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی در وین، توصیه شد که یک روز سالانه برای بزرگداشت مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی برگزار شود. علیرغم محدودیت های شدید علیه قاچاق غیرقانونی و مبارزات فعال علیه سوء مصرف مواد مخدر، هر دو همچنان در حال گسترش هستند . گزارش جهانی مواد مخدر در سال 2007 توسط سازمان ملل متحد نشان می دهد که درآمد حاصل از قاچاق غیرقانونی مواد مخدر بالغ بر 300 میلیارد دلار است.

در روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی، کمپین‌ها، تجمعات و پوسترسازی رایج‌ترین راه‌های مشارکت جامعه در افزایش آگاهی در مورد سوء مصرف مواد است. مضافا در این رزو  آمارهای گزارش جهانی مواد مخدر نیز مورد بحث قرار می گیرد تا حقایق و راه حل های عملی برای دولت ها در مورد چگونگی غلبه بر مشکلات ارائه شود. همچنین به افرادی که تحت تأثیر سوء مصرف مواد مخدر قرار گرفته اند، را ه حل هایی جهت یشگیری، درمان و مراقبت ارائه می شود.

منبع

https://nationaltoday.com/international-day-against-drug-abuse-and-illicit-trafficking/

مهتاب قنبری پژوهشگر کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو دانشگاه شهید بهشتی

افزودن نظرات