صفحه اصلی
روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی
  • 496 بازدید

روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی یک رویداد سازمان ملل متحد (سازمان ملل) است که آگاهی نسبت به بیابان زایی اراضی خشک زمین را ترویج می کند. و از تلاش ها برای مبارزه با این امر حمایت می کند.

از طریق کنوانسیون مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی، سازمان ملل متحد قصد دارد که نشان دهد چگونه می توانیم با بیابان زایی مقابله کنیم و هم چنین این که که راه حل هایی برای این مسئله وجود دارد که مستلزم همکاری و تلاش مداوم جامعه است .

شعار این روز جهانی «سرزمین سالم = مردم سالم» است. و موضوع سال 2023 "غذا" است. که این موضوع به ما یاد آورب می کند که مصرف بیش از حد می تواند منجر به بیابان زایی شود. و همه ما را تشویق می کند تا به حفاظت از سیاره کمک کنیم.

بیابان زایی چیست؟

بیابان‌زایی فرآیندی است که در آن زمین‌هایی که زمانی سالم بودند، اکنون تخریب می‌شوند. این می تواند با خشکسالی، جنگل زدایی یا کشاورزی بیش از حد اتفاق بیفتد. همچنین بیابان زایی می تواند به دلیل تغییرات آب و هوایی رخ دهد.

بیابان زایی زمانی اتفاق می افتد که مواد مغذی در خاک آنقدر کم می شود که خود خاک دیگر حاصلخیز نیست و خشک می شود. بیابان های طبیعی، برعکس، از طریق فرآیندهای ارگانیک که زمان زیادی طول می کشد متولد می شوند.

بیابان زایی مناطقی را تحت تأثیر قرار می دهد که به عنوان "زمین های خشک" شناخته می شوند، که بیشتر در آفریقا و آسیا وجود دارند. زمین های خشک حدود 40 درصد از زمین را تشکیل می دهند و تقریباً 2 میلیارد نفر در آن زندگی می کنند.

بیابان زایی 10 تا 20 درصد از اراضی خشک را تحت تأثیر قرار داده است. این می تواند منجر به قحطی شود، زیرا مردم قادر به کشت محصولات نیستند. و افزایش طوفان های گرد و غبار که خطرناک است و زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی (UNCCD) چیست؟

UNCCD که در سال 1994 تأسیس شد، یک توافقنامه بین المللی است. هدف آن توسعه مدیریت پایدار زمین و حفاظت از محیط زیست است .

هدف این کنوانسیون کمک به ساکنان مناطق خشک برای حفظ و احیا زمین و همچنین کمک به افراد آسیبب دیده در نتیجه خشکسالی است .

در روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی چه اتفاقی می افتد؟ و چرا باید اهمیت دهیم؟

در سال 2023، در بریتانیا، این روز شامل رویدادهای آنلاین خواهد بود که توسط UNCCD و موسسات وابسته به سازمان ملل متحد برگزار می شود. همچنین یک سری فیلم کوتاه در یوتیوب بارگذاری میشود و مسابقه ای برای جوانان برای ارائه ایده هایی برای کمک به مبارزه با بیابان زایی برگزار میشود.

تقریباً در هر کشوری در این روز رویدادهایی وجود دارد. و ایده های راه حل ها و ابتکارات موجود در هر کشور می تواند به شکل گیری آینده سرزمین ما کمک کند.

هر کسی که زندگی اش به زمین بستگی دارد باید به زمین و نحوه رفتار با آن اهمیت دهد.

ما به عنوان انسان به زمین نیاز داریم، 99 درصد کالری مورد نیاز ما از کره زمین تامین می شود.

زمین سالم و مقاوم به عنوان اولین سپر ما در برابر بلایا عمل می کند..

 این مشکل ساخته دست بشر است، و این به این معناس که تنها خود انسان ها هستند که میتواندد برای آن راه حلی پیدا کنند .

مدیریت پایدار زمین وظیفه همه ماست. ما می توانیم بهره وری بیش از 2 میلیارد هکتار از زمین های تخریب شده را بازیابی کنیم. به علاوه، این بهسازی زندگی بیش از 1.3 میلیارد نفر در سراسر جهان را بهتر می کند مضافا باید توجه داشت که تخریب زمین، تغییرات آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی همه با هم مرتبط هستند و همه بر سلامت انسان تأثیر منفی می گذارد.

 منبع https://www.twinkl.com/event/combat-desertification-day-2023

مهتاب قنبری پژوهشگر کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو

افزودن نظرات