صفحه اصلی
گزارش بازديد از محوطه باستاني تپه ميل
  • 18 بازدید

در روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403 بازدیدی از ساختمان پیشنهادی جهت ایجاد مدرسه باستان­شناسی برای انجام امور پژوهشی، تحقیقاتی و میدانی باستان­شناسی، محل اسکان و کارگاه­های آموزشی گروه باستان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی در تپه میل ورامین توسط دکتر اصغر واعظی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر کورش محمدخانی مدیر گروه باستان­شناسی دانشکده و مهندس محسن اسماعیلی مدیر اجرایی دانشکده بعمل آمد.

در راستای سر فصل درس کاوش و بررسی میدانی دانشجویان گروه باستان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تفاهم نامه­ای میان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و دانشگاه شهید بهشتی منعقد گردیده و این مکان در اختیار دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفته است. هدف از این بازدید برآورد امکانات و تجهیزات ساختمان، جهت استقرار دانشجویان برای درس عملی باستان­شناسی میدانی، در تابستان سال جاری بود. این ساختمان در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهر تهران قرار دارد. در دهه 1350 توسط مرحوم علی حاکمی از باستان­شناسان پیشکسوت ایرانی، جهت پایگاه کاوش و پژوهش تپه میل ورامین ساخته شده است. ساختمان مورد نظر دارای 160 متر مربع زیر بنا و یک حیاط 60 متر مربعی است. بنای مورد نظر دارای سه فضای ساختمانی است. یک فضا که شامل دو اتاق 5 در 5 متری، یک اتاق 10 در 5 متری و یک آشپزخانه کوچک است که امروزه به عنوان پایگاه پژوهشی شهر ری استفاده می­شود. فضای دیگر دارای یک حیاط 60 متر مربعی و 8 اتاق 5 در 5 متری و یک سالن 15 در 5 متری و یک سوله کارگاهی در ابعاد 20 در 10 متر در جنوب ساختمان است. این مکان جهت اسکان و انجام امور پژوهشی گروه باستان­شناسی در نظر گرفته شده است. یک بنای 60 متر مربعی نیز در شرق ساختمان اصلی و چسبیده به آن قرار دارد و امروزه مکان اسکان یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی است.

هیات بازدید کننده، پس از بازدید از ساختمان پایگاه، از محوطه باستانی تپه میل نیز بازدید نموده و پس از آن از تپه چشمه علی شهر ری که برای انجام کاوش گروه باستان­شناسی پیشنهاد گردیده است نیز بازدید به عمل آورد. 

افزودن نظرات