جمعه ، 29 فروردین 1393
 
 
معرفی کلینیک    


کلینیک حقوقی زنان و کودکان دانشگاه شهید بهشتی با هدف ارائه خدمات حقوقی برای زنان و کودکان به ویژه قشر آسیب دیده و نیازمند در اسفند ماه
۱۳۸۵ تأسیس گردید.این کلینیک به همت مرکز و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی، با حمایت های برنامه عمران ملل متحد در چهار چوب طرح دسترسی به عدالت و ارتقاء حقوق بشر و با همکاری پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی در کلینیک تخصصی خانواده و کودک دانشگاه افتتاح شد.

طرح گروهي «ارتقاء حقوق بشر و دسترسي به عدالت» يكي از سه طرح گروهي اصلي است كه در چارچوب برنامه مصوب حكمراني مطلوب ،تحت حمايت برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و براي دوره پنج ساله ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ جهت اجرا در جمهوري اسلامي ايران طراحي شده است. اين طرح در حال حاضر با همكاري ۸ مؤسسه و نهاد حقوق بشري در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در حال اجرا مي باشد.

گروه مديريت اين طرح متشكل از مراكز حقوق بشر دانشگاهي ، نهادهاي ملي، و تشكيلات دولتي مي باشد.

مركز مطالعات حقوق بشر دانشگاه تهران، كرسي حقوق بشر، صلح و دموكراسي دانشگاه شهيد بهشتي، مركز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفيد ،معاونت آموز ش قوه قضائيه، كميسيون حقوق بشر اسلامي، كانون وكلا، انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران و سازمان دفاع از قربانيان خشونت مجريان اين طرح گروهي مي باشند.این مرکز که به ارائه مشاوره حقوقی به صورت حضوری و تلفنی و در صورت لزوم تهیه دادخواست و لایحه می پردازد محوریت موضوع خود را بر خانواده و مسائل آن قرار داده است هر چند که در حال حاضر به ارائه خدمات حقوقی به زنان در حوزه های دیگر نیز می پردازد. ارائه خدمات حقوقی متعهدانه و دلسوزانه، بویژه برای کسانی که نیازمند خدمات حقوقی رایگان هستند در کنار ایجاد فرصتی برای تحصیلکردگان حقوق برای کسب آگاهی و مهارت، همراه با لمس مشکلات و تجربیات واقعی حقوقی با نظارت اساتید و ایجاد زمینه های بالقوه برای اصلاح قوانین از اهداف اصلی و اولیه این کلینیک ها بوده است و به طور کلی می توان اهداف ذیل را برای این کلینیک ها بر شمرد:

ایجاد فضای ارائه خدمات حقوقی رایگان برای همگان( البته با توجه به گروه هدف(زنان، کودکان)) و موضوع فعالیت ( با محوریت خانواده) و از این طریق ایجاد ارتباط نظام مند میان دانشگاهها، جامعه مدنی و مردم.

· ایجاد سیستمی برای مشارکت فعال دانشجویان و تربیت وکلایی که بتوانند خدمات حقوقی مؤثر ارائه دهند و ارتقاء اخلاق کاری و مسئولیت پذیری حرفه ای

· تبدیل کلینیک به یک مرکز آموزشی که با جذب دانشجویان به عنوان منابع سرشار از انگیزه و انرژی و به کار گیری روش های آموزشی تعاملی به جای صرف طرح مسائل نظری، نظارت مناسب و مقتضی اساتید در جهت دسترسی همگانی به عدالت و ارتقاء حقوق بشر فعال است.

بدون شک توسعه این گونه کلینیک ها از حیث گروه هدف و موضوع فعالیت و آموزشی تحصیلکردگان حقوق برای ارائه خدمات حقوقی موثر، نه تنها منفعت عمومی را تامین می کند، بلکه با تعیین نیازها برای پیشرفت های آتی و جذب حمایت های نهادین و منابع قابل اعتماد مالی و بودجه ای برای تدارک زمینه های لازم برای ارتقاء و گسترش خدمات حقوقی، زمینه ایجاد اشتغال برای تحصیلکردگان حقوق را بویژه در شهرهای محل زندگی شان فراهم می آورد.

نکته دیگری که در مورد کلینیک های زنان و کودکان به طور خاص مطرح می شود، نحوه تعامل با مراجعه کنندگان می باشد. خانواده مسائل مربوط به آن دارای ابعاد مختلفی می باشد و نحوه تعامل با مراجعه کنندگان برای ارائه راهنمایی لازم برای حل مسائل آنان، مستلزم داشتن آگاهی ها و مهارت های خاصی است؛ ضمن اینکه ریشه موارد قابل توجهی از مسائل خانوادگی ناشی از ناآگاهی افراد در زمینه های مختلف، چه در مرحله انجام مقدمات پیوند زناشویی و چه بعد از آن است.

تجربیات نشان داده که غالب زنانی که برای دریافت مشاوره کلینیک مراجعه یا تماس تلفنی برقرار مینمایند. به لحاظ روحی شدیداً در معرض فشار هستند و همین امر باعث می شود که نتوانند اصل قضیه را بصورت مفید و مختصر تشریح نمایند.

غالب موارد بنظر می رسد آنان بیشتر نیازمند گوش شنوایی برای گفتن مشکلاتشان هستند و بسیاری از مواردی که ارزش تعیین کننده در ارائه مشاوره حقوقی دارند را بیان نمی کنند. بنابراین با توجه به اینکه حفظ و بقای خانواده از طریق اصلاح مشکلات موجود، پیش از ارائه مشاوره برای طرح موضوع در دادگاه که می تواند به انحلال این نهاد می انجامد در اولویت قرار دارد، مشاور مرکز باید علاوه بر تجربه و صبوری لازم در برخورد با مراجع، دارای آگاهی و دانش مختصری در حوزه های دیگر برای تشخیص مشکل باشد تا در صورت لزوم بتواند آگاهی مختصری به مراجعه کننده برای حل معضل موجود از طریق غیر حقوقی ارائه نماید.

تجربیات کلینیک نشان داده است در مواردی که زنان ضمن آگاهی دادن از حقوق قانونی خودشان، راهکارهای دیگری معرفی شده است، از آن استقبال نموده و بعضاً مشکلات خود را به عنوان مثال کمک گرفتن مشاوران روانشناسی حل نموده اند. البته این نوع برخورد با مراجعه کننده قطعاً بدین معنی نیست که مشاور حقوقی باید در سایر حوزه ها وارد و آگاهی کافی برای مداخله داشته باشد ولی باید توجه داشت که مسائل خانواده از جنسی است که ارائه مشاوره حقوقی صرف، بدون تحلیل صحیح مشکل، نمی تواند هدف اصلی که همان حفظ و بقای خانواده به عنوان بنیادی ترین نهاد جامعه است را تامین نماید.

در این راستا یکی از امتیازات کلینیک حقوقی زنان و کودکان دانشگاه شهید بهشتی، استقرار آن در کلینیک تخصصی خانواده و کودک دانشگاه و برخوداری از همکاری مشاوران روانشناسی است که امکان طراحی و برگزاری دوره ی آموزشی خاص مشاوران حقوقی را فراهم می آورد.

در حال حاضر کلینیک حقوقی زنان و کودکان از ارائه خدمات وکالتی به مراجعان به دلایل متعدد از جمله فقدان منابع کافی معذوراست لیکن ارائه چنین خدماتی در صورت مهیا شدن شرایط لازم از برنامه های آتی کلینیک خواهد بود؛ همچنین در جهت دسترسی آسان به خدمات کلینیک علاوه بر خدمات حضوری و تلفنی تلاش خواهد شد تا از طریق نمابر و اینترنت خدمات لازم به مراجعه کنندگان ارائه شود .

در پایان لازم به ذکر است که کلینیک با پایبندی به حفظ اسرار شخصی افراد و احترام به حقوق اخلاقی و قانونی مراجعین، پاسخگوی نیازهای طبقه بندی شده مراجعان می باشد.

 

معرفی مدیر    




مدیر:
دکتر لمیاء رستمی تبریزی

 دکترای حقوق جزا و جرم شناسی 

tabrizilamya@yahoo.com  


hzkclinic@mail.sbu.ac.ir                تلفن: 3-22431571                      

نشانی: تهران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، درب جنوبی دانشگاه، کلینیک حقوقی زنان و خانواده

                       شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 16                              

 

     
 

· تلفکس کرسی: 13-22431911 - تلفن کلینیک: 3-22431571

· پست الکترونیکی کرسی: info.chpd@mail.sbu.ac.ir

· پست الکترونیکی کلینیک: hzkclinic@mail.sbu.ac.ir

· آدرس وبلاگ کلینیک: moshaverezanan.blogfa.com

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه شهید بهشتی می باشد